top of page

Antibiotica handel

Zie onderaan de pagina voor een alternatieve spelvorm

IMG_8268.HEIC

Inhoud van het spel

30 Actiekaarten 

80 Antibioticakaarten:

8x amoxicilline 20,-

10x amoxicilline/clavulaanzuur 40,-

6x azitromycine 10,-

8x cefuroxim 30 ,-

6x gentamycine 10 ,-

8x ceftriaxon  50,-

4x cefotaxim 30,-

4x penicilline 80,-

4x flucloxacilline 40,-

4x nitrofurantoine 10,-

4x fosfomycine 10,-

4x cotrimoxazole 10,-

4x metronidazol 40,-

Nep geld

Dobbelsteen

Voor het begin van het spel

Leg de gesorteerde antibioticakaarten en het geld apart in de “bank”, leg de actiekaarten in een gesloten stapel in het midden van de tafel. Geef elke speler 150 euro startgeld.

Aan het begin van de ronde

Elke speler koopt de antibiotica in die hij of zij nodig denkt te hebben, maximaal 1 per soort per persoon per ronde. Na de 1e ronde krijgt elke speler aan het begin van elke volgende ronde 50 euro extra om nieuwe inkopen te doen.

Tijdens elke ronde

Om de beurt pakt een speler de bovenste kaart van de stapel actiekaarten en leest voor wat er staat. Dit kan een casus of een gebeurtenis zijn (resistentie, allergie of schaarste). Wanneer het gaat om een casus kiest de speler een behandeling voor de casus in de vorm van een soort antibiotica uit zijn hand, in sommige gevallen kan het ook zijn dat er geen behandeling nodig is. Wanneer de speler niet de juiste behandeling heeft mag er geruild of gehandeld worden onderling. Wanneer er een behandeling is gekozen legt de speler de casus met behandeling apart en is de volgende speler aan de beurt.

Aan het eind van de ronde

De spelers nemen de casussen van deze ronde door en beoordelen samen of de juiste behandeling gevonden is. Er zijn echter meerdere antwoorden juist (kinderformularium en SwabID kunnen hierbij helpen, maar ook lokale protocollen of afspraken).

Wanneer je ervoor kiest om niet te behandelen gooi je met de dobbelsteen om te bepalen of je patiënt spontaan beter wordt of zieker wordt. De kans dat dit gebeurt verschilt echter per casus. In de tabel staat per casus aangegeven hoe groot de kans is dat je patiënt beter wordt zonder behandeling (bijvoorbeeld: kans is 4/6; wanneer er 1, 2, 3 of 4 gegooid wordt, wordt de patiënt beter en krijg je 3 punten. Wanneer er 5 of 6 gegooid wordt, wordt je patiënt zieker en krijg je 0 punten). Ook voor andere behandelingen waar er twijfel is of deze voldoende is kunnen de spelers onderling de slagingskans bepalen en de dobbelsteen gebruiken. 

Eventueel kunnen de verkregen punten per casus bijgehouden worden in de tabel ter referentie bij een volgend spel. Ook kunnen hier naar eigen inzicht “kansen” worden ingevuld zoals eerder beschreven om met de dobbelsteen de uitkomst te bepalen. Bijvoorbeeld bij twijfel tussen een milde of een ernstige pneumonie een kans van 3/6 dat de patiënt beter wordt met alleen azitromycine.

Aan het eind van de ronde

De spelers nemen de casussen van deze ronde door en beoordelen samen of de juiste behandeling gevonden is. Er zijn echter meerdere antwoorden juist (kinderformularium en SwabID kunnen hierbij helpen, maar ook lokale protocollen of afspraken).

Wanneer je ervoor kiest om niet te behandelen gooi je met de dobbelsteen om te bepalen of je patiënt spontaan beter wordt of zieker wordt. De kans dat dit gebeurt verschilt echter per casus. In de tabel staat per casus aangegeven hoe groot de kans is dat je patiënt beter wordt zonder behandeling (bijvoorbeeld: kans is 4/6; wanneer er 1, 2, 3 of 4 gegooid wordt, wordt de patiënt beter en krijg je 3 punten. Wanneer er 5 of 6 gegooid wordt, wordt je patiënt zieker en krijg je 0 punten). Ook voor andere behandelingen waar er twijfel is of deze voldoende is kunnen de spelers onderling de slagingskans bepalen en de dobbelsteen gebruiken. 

Naast het bepalen of de behandeling succesvol is worden er punten afgetrokken voor overbehandeling. De scores gaan als volgt:

3 punten: juist behandelde casus

2 punten: adequate behandeling maar onnodig intraveneus of onnodig breedspectrum of antibiotica keuze niet passend bij de leeftijd

1 punt: adequate behandeling maar 2 van de volgende: onnodig breedspectrum, onnodig intraveneus of antibiotica keuze niet passend bij de leeftijd

0 punten: Inadequate behandeling of: adequate behandeling maar onnodig intraveneus en onnodig breedspectrum en antibiotica keuze niet passend bij de leeftijd

Eventueel kunnen de verkregen punten per casus bijgehouden worden in de tabel ter referentie bij een volgend spel. Ook kunnen hier naar eigen inzicht “kansen” worden ingevuld zoals eerder beschreven om met de dobbelsteen de uitkomst te bepalen. Bijvoorbeeld bij twijfel tussen een milde of een ernstige pneumonie een kans van 3/6 dat de patiënt beter wordt met alleen azitromycine.

Aan het eind van de ronde

De spelers nemen de casussen van deze ronde door en beoordelen samen of de juiste behandeling gevonden is. Er zijn echter meerdere antwoorden juist (kinderformularium en SwabID kunnen hierbij helpen, maar ook lokale protocollen of afspraken).

Wanneer je ervoor kiest om niet te behandelen gooi je met de dobbelsteen om te bepalen of je patiënt spontaan beter wordt of zieker wordt. De kans dat dit gebeurt verschilt echter per casus. In de tabel staat per casus aangegeven hoe groot de kans is dat je patiënt beter wordt zonder behandeling (bijvoorbeeld: kans is 4/6; wanneer er 1, 2, 3 of 4 gegooid wordt, wordt de patiënt beter en krijg je 3 punten. Wanneer er 5 of 6 gegooid wordt, wordt je patiënt zieker en krijg je 0 punten). Ook voor andere behandelingen waar er twijfel is of deze voldoende is kunnen de spelers onderling de slagingskans bepalen en de dobbelsteen gebruiken. 

Naast het bepalen of de behandeling succesvol is worden er punten afgetrokken voor overbehandeling. De scores gaan als volgt:

3 punten: juist behandelde casus

2 punten: adequate behandeling maar onnodig intraveneus of onnodig breedspectrum of antibiotica keuze niet passend bij de leeftijd

1 punt: adequate behandeling maar 2 van de volgende: onnodig breedspectrum, onnodig intraveneus of antibiotica keuze niet passend bij de leeftijd

0 punten: Inadequate behandeling of: adequate behandeling maar onnodig intraveneus en onnodig breedspectrum en antibiotica keuze niet passend bij de leeftijd

Eventueel kunnen de verkregen punten per casus bijgehouden worden in de tabel ter referentie bij een volgend spel. Ook kunnen hier naar eigen inzicht “kansen” worden ingevuld zoals eerder beschreven om met de dobbelsteen de uitkomst te bepalen. Bijvoorbeeld bij twijfel tussen een milde of een ernstige pneumonie een kans van 3/6 dat de patiënt beter wordt met alleen azitromycine.

Voorbeeld

Meisje van 6 met 1 week koorts en links basaal crepiteren en saturatie 95% WD pneumonie

  • Amoxicilline

3 punten

 

Meisje van 6 met 1 week koorts en links basaal crepiteren en saturatie 95% WD pneumonie

  • Ceftriaxon

1 punt

De behandeling zal werken, maar er is onnodig breedspectrum en i.v. behandeld

Baby van 2 weken met koorts en vervuild urinesediment WD Pyelonefritis

  • Ceftriaxon

2 punten

Behandeling zal waarschijnlijk werken, maar de minimale leeftijd voor ceftriaxon is 1 maand

Jongen van 17 bekend met IBD met nu hoge koorts en buikpijn WD bacteriële darminfectie

  • Azitromycine

De spelers bespreken hoe groot de kans is dat dit interdaad een bacteriële darminfectie is en azitromycine zal zijn. Er wordt besloten dat de kans dat de behandeling succesvol is 2/6 is omdat er ook sprake kan zijn van een bacteriële translocatie. De speler gooit met de dobbelsteen. Als hij 1 of 2 gooit krijgt hij 3 punten: hij gooit 4 en krijgt 0 punten. 

Op de tabel wordt ingevuld dat voor deze casus de succeskans bij azitromycine ingeschat wordt als 2/6. 

 

Aan het eind van het spel

Het spel eindigt na een vooraf vastgesteld aantal rondes of wanneer de kaarten op zijn. De punten worden opgeteld en de speler met de meeste punten wint.

 

Alternatief:

Voorbereiding

Voor deze versie heb je de tabel, dobbelsteen, nepgeld en sommige actiekaarten niet nodig. Sorteer de resistentie, allergie en schaarste-kaarten uit de stapel actiekaarten en leg deze weg. Maak een stapel van alle actiekaarten (allen met casussen) en leg deze omgekeerd op tafel. Schud de antibiotica kaarten door elkaar en geef elke speler 4 kaarten welke zij in hun hand houden, leg vervolgens de rest van de kaarten in een gedekte stapel op tafel.

Leg 4 casussen open op tafel. Ombeurten krijgen de spelers de kans om een van de casussen te behandelen met de antibiotica uit hun hand. De speler streeft er naar om met een van de antibiotica kaarten uit zijn hand een casus te behandelen:

  • Wanneer de speler een antibiotica kaart speelt die de casus juist behandelt (volgens werkdiagnose van de groep en SwabID/lokale protocollen; overbehandeling is onjuiste behandeling) nemen zij deze casus-kaart en telt deze als een punt. Er wordt een nieuwe antibiotica kaart gepakt zodat de speler weer 4 antibiotica kaarten in de hand heeft.

  • Wanneer de speler een verkeerde behandeling speelt blijft de casus op tafel liggen en is de speler deze soort antibiotica kwijt. Er wordt een nieuwe antibiotica kaart van de stapel gepakt zodat de speler weer 4 antibiotica kaarten in de hand heeft.

  • Wanneer de speler niet kan moet hij 1 antibiotica kaart afleggen en een nieuwe van de gedekte stapel pakken.

Het spel eindigt wanneer de casussen op zijn. De speler met de meeste juist behandelde casussen wint. 

bottom of page